Kurt Vonnegut i narracja reklamy politycznej

23 Gru

Za tweetem Dana Roama natrafiłem na zabawny filmik, w którym Kurt Vonnegut wykłada teorię narracji. Sednem prezentacji są proste schematy narracyjne rysowane kredą na tablicy. Roam, który jest jednym z największych apostołów myślenia wizualnego w biznesie, napisał na twitterze, że jest to:

Very probably the best visual overview of anything ever.

Na zdjęciu widać diagram, który Vonnegut nazywa „Man in the hole”. Oś „y” nazwana jest tu „osią g-i” od „good fortune” i „ill fortune”. Oś „x” to po prostu czas. Krzywa narracji opisuje zmiany sytuacji bohatera w  czasie. Później na tablicy pojawiają się m.in. schematy Kopciuszka i powieści Kafki. Więcej zobaczyć można tutaj.

vonnegut

Schematy, które wzbudziły taki entuzjazm Roama coś mi przypomniały:

Olczyk, T. (2009). Politrozrywka i popperswazja… WAiP, s. 285

Ten diagram stanowił sedno drugiej części mojego doktoratu. Pozwolił mi opisać strukturę i dynamikę świata budowanego w telewizyjnej reklamie politycznej. Różnica między mną a Vonnegutem jest taka, że dla mnie bohaterem była Polska, a jej trajektoria przebiegała pomiędzy arkadią a dystopią. „My” ciągniemy Polskę w stronę krainy błogiego szczęścia, a „oni” do wrót piekieł. Nie wiem, czy cieszyć się, że narysowałem coś co narysował Kurt Vonnegut, czy smucić, że on to wymyślił przede mną. Ex post dochodzę do wniosku, że taka wizualizacja po prostu się narzucała.  Ja bazowałem na koncepcji „homeostatu powieści kryminalnej” Stanisława Lema.  W „Filozofii przypadku” Lem pisze, że  typowa dla  kryminałów narracyjna homeostaza zawiera:

„stan wyjściowy”, który jest stanem równowagi, występek stanowiący jego zakłócenie i wykrycie sprawcy oznaczające przywrócenie „stanu właściwego”

Pożeniłem to z ideą narracji prostej opisywaną przez Teuna Van Dijka, a wizualną inspiracją były dla mnie między innymi spoty PSL:

narracja1

„My” i arkadia

narracja2

„Oni” i dystopia

Pamiętam, że pierwszą wersję narysowałem patykiem na piasku. Kilka innych schematów narracji w komunikowaniu politycznym omawiam tutaj.

Skomentuj

