Twój Reagan kupowałby chesterfieldy – ekonomia politycznej celebrytyzacji

28 Gru
Ekonomiczna premia sławy politycznej

monetyzacja sławy politycznej


Okazuje się, że świąteczny spektakl towarowy nie może się dziś obyć bez politycznych celebrytów. W szale  zakupów natrafiłem na książki Jolanty Kwaśniewskiej na górnej półce działu „moda i uroda”. W tym samym sklepie mignęły mi gdzieś obniżone o 20% „Marzenia i tajemnice” Danuty Wałęsy.

Była pierwsza dama przy udziale sił konsumpcyjnego kapitalizmu monetyzuje swoją sławę za pomocą książek o tym jak się dobrze zachowywać i ubierać. A ma co spieniężać. Kończę właśnie artykuł, który jest nieco bardziej rozbudowaną wersją analizy zjawiska politycznej celebrytyzacji w pismach kolorowych  prezentowanej na II Kongresie Politologii. Analizuję artykuły o politykach i ich rodzinach w Twoim Stylu i Vivie od początku wydawania tych pism do maja 2012. Jolanta Kwaśniewska okazuje się największą gwiazdą pierwszej fali politycznej celebrytyzacji. Ta fala zaczęła się na serio gdzieś w połowie lat 90. i opierała się właśnie na pismach typu Viva.

gwiazdy pierwszej fali politycznej celebrytyzacji

Jak widać w pierwszej ósemce najczęściej opisywanych celebrytów politycznych nie ma Danuty Wałęsy, pomimo, że funkcja pierwszej damy jest  silnie celebrytyzująca:

wykres stanowiska

Strategiczne i przemyślane sterowanie wrażeniem za pomocą celebryckich formatów zaczęło się właśnie z prezydenturą Kwaśniewskiego. Danuta Wałęsa stała się celebrytką dopiero po wydaniu wspomnianych już przecenionych o 20 % „Marzeń i tajemnic”.

Ale co ma z tym wspólnego Reagan i chesterfieldy?

reagan-chesterfield-2

Na skutek równoczesnego czytania Bourdieu, Millsa i Kotlera przyszła mi do głowy idea, że celebrity w nieosobowym rozumieniu to rodzaj kapitału. Jak każdy kapitał można go wymieniać na inne dobra. Przede wszystkim chodzi tu o władzę i pieniądze. Dziś myślę, że sednem jest nie tyle konwersja co inwestycja. Spieniężanie sławy nie powoduje w większości przypadków jej utraty. Wręcz przeciwnie
Ten mechanizm sprawia, że  „pogromca imperium zła”  może skutecznie zachęcać nie tylko do sprezentowania bliskim papierosków (nie byle jakich, bo bez nieprzyjemnego after–taste), ale także do poparcia inwazji na Grenadę, bombardowania Libii, SDI czy reaganomiki.
celebryci polityczni
Na mocy tego samego procesu od pierwszych dam kupujemy sekrety jedzenia bezy, czy tajemnice życia pod jednym dachem z Lechem Wałęsą.  Książki są w tym przypadku nie tylko narzędziem spieniężania sławy ale i jej kreowania (szczególnie w przypadku Danuty Wałęsy).
W przypadku Reagana sekwencja jest  inna. Przyszły „święty” Partii Republikańskiej najpierw zdobywa sławę w Hollywood, potem ją monetyzuje w reklamie, a następnie konwertuje w kapitał polityczny. Na widocznym obok schemacie pominąłem relacje między władzą a kapitałem ekonomicznym. Myślę, że najlepiej opisuje je Mills w „Elicie władzy”.  Mills zajmował się celebrytami i ich związkami z polityką zanim Boorstin ich w ogóle zdefiniował. Niestety polskie tłumaczenie „Elity władzy” (z lat 60.) jest słabiutkie.
 
Reklamy

Jedna odpowiedź to “Twój Reagan kupowałby chesterfieldy – ekonomia politycznej celebrytyzacji”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Last Christmas I showed you my child* | Tomasz Olczyk - 01/09/2014

    […] jakiegoś czasu udział politycznych celebrytów w gwiazdkowym spektaklu towarowym jest już nową świecką tradycją. Tym razem w oko wpadł mi gwiazdkowy numer Vivy z Ryszardem […]

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: