Polityczna retoryka wizualna na Facebooku

4 Gru

Listopad 2013 okazał się miesiącem konferencji. Polskie Towarzystwo Retoryczne zorganizowało konferencję poświęconą retoryce wizualnej. Dzięki temu miałem motywację do dokończenia mojego facebookowo-politycznego projektu z ubiegłego roku. Wtedy porównywałem profile Komorowskiego, Obamy i Romneya używając klasycznych kategorii wypracowanych w badaniach reklamy politycznej (osobowość vs program, pozytywne vs negatywne itp.). Już na pierwszy rzut oka uderzyła mnie  różnica w formie wpisów między polskim, a amerykańskimi kandydatami.
Tekstowość i wizualność politycznego Facebooka
Jak widać wpisy Komorowskiego były oparte na tekście i praktycznie pozbawione elementów wizualnych (poza spotami wideo).

ikoniczność facebooka

Korzystając z konferencyjnej okazji dokodowałem bogaty materiał wizualny. Koncept badania oparty był tym razem na skonstruowanym indukcyjnie kluczu kodowym. Kodowałem po prostu widoczne na zdjęciach „obiekty” następnie tworzyłem kategorie (rodzina, „zwykli ludzie”, „niezwykli ludzie”, przedmioty itp.).  Oczywiście gdzieś w tyle głowy miałem goffmanowski koncepty człowieka w teatrze życia codziennego, przenośnej fasady osobistej itp., więc to nie była zupełnie czysta indukcja.
Dzięki temu projektowi zbliżam się do opanowania wszystkich funkcji TAMSa. Wizualnie prezentacja oparta jest na skeumorfiźmie (podobnie jak poprzednia o facebooku). Wyszły dość ciekawe różnice. Obama dużo częściej eksponował swoją rodzinę, żonę i relacje z pojedynczymi wyborcami. Romney z kolei najczęściej występował w kontekście flagi i wielkich tłumów wyborców. Więcej szczegółów tutaj:

Skomentuj

