Teoria cyrkulacji celebrytów – spoty eurokampanii

16 Maj

W ostatnim czasie kolejny raz wchodzę do tej samej rzeki i wracam do analiz reklamy politycznej. Próbuję zgromadzić możliwie kompletny zbiór spotów i audycji wyborczych. Mam zamiar przebadać je na różne sposoby, tym razem ilościowo, korzystając z możliwości jakie oferuje TAMS. Rozpoznanie walką zaczynam oczywiście od celebrytyzacji.

Najpierw małe uporządkowanie pojęciowe. Za celebrytyzację uznaję dwukierunkowy proces, w którym z jednej strony celebryci wkraczają w sferę dyskursu politycznego, komunikacji politycznej i realnej polityki. Z drugiej strony politycy sięgają po typowo „celebryckie” formy i kanały komunikacji z wyborcami. Oczywiście w tym układzie wciąż istnieje problem błędnego koła, bowiem sami badacze „celebryctwa” nie do końca precyzyjnie zdefiniowali pojęcie celebryty. Na tym poziomie jednak przyjmuję dość proste i zdroworozsądkowe kryteria definiowania celebryty i  „celebryckich” form komunikowania. Tę miniteorię „krążenia celebrytów politycznych” ilustruje poniższy schemat: Obrazek

Ta prosta operacjonalizacja pozwala mi wstępnie zbadać skalę celebrytyzacji komunikacji politycznej. Korzystając z TAMSA koduję reklamy polityczne określając czas jaki poświęcony jest na prezentację kandydatów ze świata celebrytów, komunikowanie poparcia (endorsement) celebrytów dla partii i kandydatów. Z drugiej strony badam jak dużo miejsca politycy poświęcają na pokazanie prywatnej i intymnej strony swojej persony. Poniżej porównanie bloków audycji wyborczych z pierwszego dnia kampanii europarlamentarnej z 2004, 2009 i 2014.

Czas komunikatów celebrytyzujących w audycjach wyborczych

Czas komunikatów celebrytyzujących w audycjach wyborczych

Eurokampania 2004 roku była jak widać najbardziej „scelebrytyzowaną” z dotychczasowych kampanii do PE. Czas poświęcony na prezentację kandydatów celebrytów również był dłuższy niż w 2014. Wynik reprezentacji celebrytów w aktualnej kampanii „robią” trzy osoby: Weronika Marczuk (SLD), Anna Kalata (SLD) i Tomasz Adamek (Solidarna Polska).

MarczukKalataAdamek

Co ciekawe w pierwszym bloku obecnej kampanii nie ma żadnych endorsementów celebryckich.

Z tą analizą wiążą się co najmniej dwa problemy. Po pierwsze cyfry trzeba by umieścić w jakimś kontekście inaczej są trochę zawieszone w próżni. Po drugie trudno stosować z góry założone kategorie. Na przykład ekspozycja Adamka jest oczywiście ekspozycją kandydata celebryty, ale jednocześnie jest w niej zastosowana strategia prywatyzacji. Poniżej kilka zdjęć, z fragmentu spotu poświęconego Adamkowi:

adamek 1
adamek 2
adamek 3
Wracając do tytułowej cyrkulacji, najciekawszym z trzech opisanych przypadków jest Anna Kalata. Minister z ramienia „Samoobrony”, która potem stała się „regularną” celebrytką, wraca do polityki. Kolejny problem teoretyczno–metodoogiczny do rozwiązania. Czy jest celebrytującą się polityczką czy kandydującą celebrytką? Ja uznałem ją za kandydującą celebrytkę, ale jest to oczywiście dyskusyjne.

 

Advertisements

Jedna odpowiedź to “Teoria cyrkulacji celebrytów – spoty eurokampanii”

  1. karramba14 04/03/2015 @ 14:29 #

    Bardzo fajny blog, dobrze się czyta, zapraszam do siebie [a=”http://celebritysplash.blox.pl/”]celebrity splash[/a]

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: